وظایف شوهر در تأمین هزینه های زندگی چیست؟ - موسسه حقوقی وکیل خانواده
خانوادهنفقه

وظایف شوهر در تأمین هزینه های زندگی چیست؟

امروزه یکی از مشکلاتی که باعث افزایش اختلافات بین زن و شوهرها و ازهم پاشیده شدن خانواده ها می گردد؛ مربوط به وظایف شوهر در تأمین هزینه های زندگی است. گرانی و تورم و افزایش بی رویه  قیمت ها به جای خود!!! مهمان ناخوانده آدم خواری مثل ویروس کرونا هم به نوبه خود باعث بیکاری، بی پولی، افزایش هزینه گزاف و جبران ناپذیر درمان!!! و … شده است.

اگر کوید 19 نمی آمد؛ همه ما زندگی بهتری داشتیم!!! کرونا بسیاری از مشاغل را، به خاطر رعایت مسائل بهداشتی تعطیل کرد!!! و کارگران آن را بیکار!!! تحمل هزینه های سنگین اجاره محل کار، حقوق و سنوات کارگران و … باعث شد که دیگر کارفرمایان نتوانند روی پای خود بایستند؛ و کارگران بیچاره را به نوایی برسانند!!! چنین شرایطی که واقعاً غیرعادی است؛ در تأمین هزینه های خانواده و انجام وظایف مالی شوهر تأثیر مخرب زیادی دارد.

گروه تخصصی وکیل خانواده در این مقاله به بررسی وظایف مالی شوهر در تأمین هزینه های زندگی در شرایط سخت و غیرعادی مثل شیوع کرونا و … می پردازد.

نقش شوهر در تأمین هزینه های مالی چیست؟

اهمیت وظایف مالی شوهر در خانواده

اما ازطرفی هم نمی توان دست روی دست گذاشت؛ و اجازه داد که به بهانه اوضاع نابسمان اقتصادی و ویروس منحوس کرونا، خانواده ای به راحتی از هم پاشیده می شود. درست است که مخارج بالای زندگی را نمی توان انکار کرد!!! اجاره بهای سنگین خانه و محل زندگی را نمی توان نادیده گرفت!!! هر کسی هم ممکن است ماهانه مبلغ زیادی را بابت قسط وام هایی که در گذشته اخذنموده؛ پرداخت کند!!! اما نباید فراموش نمود که هر اندازه هم که شرایط سخت تر شود؛ و هرچه بیشتر روزگار به ما فشاربیاورد؛ پدر خانواده وظایفی دارد که هیچ عاملی نمی تواند او از عمل به تکالیف خود معاف کند. وظایف شوهر را نیز نباید نادیده گرفت!!! پس باید برای حفظ امنیت و آرامش عزیزان خود بیشتر تلاش کند.

تفاوت ازدواج با قراردادهای مالی چیست؟

ازدواج یک قرارداد مالی نیست. معمولاً دختر و پسر به هنگام انتخاب یکدیگر، و بحث و گفتگو درمورد زندگی مشترک و آینده خود، برای اینکه مطمئن شوند از اینکه در مسیر صحیحی پاگذاشته اند؛ بیشتر سعی می کنند درمورد مسائل اخلاقی، باورها و اعتقادات، سلیقه ها، روحیات و خصوصیات روانی خود و … صحبت کنند. اما طبیعی است که مسائل اقتصادی و وظایف مالی شوهر را هم نمی توان نادیده گرفت!!! شیربها، مهریه، مسکن، درآمد شوهر، کیفیت مراسم عروسی و … ازجمله مواردی است که تکلیف آنها معمولاً باید پیش از ازدواج، در مذاکرات بین زن و مرد و خانواده هایشان روشن شود.

  • پس نمی توان گفت که تنها علاقه و محبت و مهربانی و اخلاق و اعصاب سالم، برای تشکیل زندگی مشترک کافی بوده؛ و پول  و وظایف مالی شوهر هیچ نقشی در سعادت و خوشبتی زن و شوهر ندارد!!! واقعاً بدون پول نمی توان یک زندگی آرام را تجربه کرد!!!

مطالب مرتبط

کلیک کنید: مهریه چیست و چگونه میتوان آن را طلب کرد؟

آیا شیربها را نباید پس گرفت!!!

به همین دلیل باتوجه به شرایط نامناسب اقتصادی جامعه، که روزبه روز هم بدتر می شود؛ و مشکلات همه گیر غیرقابل پیش بینی مثل رواج ویروس کرونا هم به وخیم شدن وضعیت موجود دامن می زند؛ مرد خانواده باید پیش از پیش برای رفع نیازهای مالی اعضای خانواده، و تأمین نفقه همسر و فرزندان خود تلاش کند. زیرا بدون خوراک، پوشاک، مسکن، هزینه های درمان و … نمی توان زندگی کرد!!! و نباید با یک مدیریت غلط و اشتباه، رنج و سختی و مشقت و ناآرامی را برای خانواده به ارمغان آورد!!! ما باید مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا را مدیریت کنیم؛ نه اینکه اجازه بدهیم این ویروس خانمان سوز ما را ازبین ببرد.

مرد مسئول تأمین کدام هزینه هاست؟

شوهر باید کدام نیازها را تأمین کند

نیازهای مالی اعضای خانواده را می توان مربوط به چیزهایی دانست که نبودن آنها، به سلامت جسمانی، روحی و نیز امنیت و آسایش آنان لطمه واردمی شود. البته لطمه هایی سنگین و جبران ناپذیر!!! این نیازها عبارتند از خوراک، پوشاک، مسکن، هزینه های درمان، تفریح و سرگرمی و … . هزینه های تحصیل و آموزش فرزندان را نیز نباید نادیده گرفت. سلامت روانی زن و فرزند خیلی مهم است. حتی درمواردی ممکن است برای بهترشدن روند زندگی، نیاز به تعویض برخی لوازم کهنه و قدیمی ضروری و تزیینی منزل باشد!!! پس وظایف مالی شوهر را نباید دست کم گرفت!!!

 

یکی از همین هزینه هایی که مرد و سرپرست خانواده، مکلف به تأمین آن است؛ مخارج درمان بیماری ناخوشایند کرونا است!!!درضمن نفقه زن باید متناسب با شأن و جایگاه خانوادگی او باشد. مرد فقیری که با زنی ثروتمند ازدواج می کند؛ نمی تواند برای او یک زندگی معمولی در حد وضعیت مالی خویش فراهم آورد. بلکه باید خوراک، لباس و مسکن خانم، پایین تر از شأن و منزلت او نباشد. حتی اگر زن در منزل پدرش، خدمتکار داشته است؛ شوهر نیز باید برای او خادم استخدام کند.

مرد باید حسابگر و آینده نگر باشد

هرچند وظیفه تأمین هزینه های زندگی با شوهر است. اما او نیز باید حسابگر و آینده نگر باشد. حساب دخل و خرج زندگی را داشته باشد. از اسراف دوری کند. بداند که درآمدش چه اندازه است؟ هزینه های ضروری زندگی چه میزان است؟ هزینه های فرعی و با اولویت های بعدی چقدر است؟ چه میزان باید برای مواقع اضطراری و روزهای مبادا پس انداز کند؟ مقداری پول برای گرفتاری ها و یا بیماری های ناگهانی مثل کرونا جمع آوری کند. چه مبلغی را برای قسط و قرض ها کنار بگذارد؟ و … . درغیراینصورت نظام مالی خانواده به هم می ریزد؛ و جنگ و دعوا و نزاع بین زن و شوهر و فرزندان شکل می گیرد!!! پس نباید به اشتباه فکر کنیم که مرد فقط باید هزینه های زندگی را فراهم کند؛ و در بهینه نمودن آنها هیچ نقشی نداشته باشد!!! البته که مدیریت مخارج خانه با شوهر است!!!

درضمن مرد باید در شغل و حرفه خود بسیار جدی باشد. و از این شاخه به آن شاخه پریدن، و تغییر شغل به طور مداوم، و انجام معاملات پرریسک و خطرناک به طمع به دست آوردن سود کلان و رویایی و … پرهیز کند.

چگونه می توان مرد را موظف به تأمین مخارج زندگی کرد؟

اگر مردی از تأمین تمام یا قسمتی از هزینه های زندگی خودداری کند؛ همسرش می تواند از دادگاه بخواهد تا او را موظف به پرداخت نفقه زن و کودکان خود نماید. در مواردی هم می توان او را به حبس محکوم نمود. اگر باوجود حکم دادگاه، شوهر نفقه همسرش را ندهد؛ و دیگر الزام او به ابن کار فایده ای نداشته باشد؛ قاضی می تواند با درخواست طلاق توسط زوجه موافقت کند.

اگر شما دررابطه با تأمین نفقه و هزینه های زندگی توسط همسرتان، سؤال یا مشکلی دارید؛ می توانید با گروه تخصصی وکیل خانواده تماس بگیرید.

درخواست مشاوره

0

امتیاز کاربر: 4.7 ( 1 نتایج)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا