نفقه کودک - موسسه حقوقی وکیل خانواده
نفقه

نفقه کودک

شاید برای شما هم سوالات زیر پیش آمده باشد نفقه کودک در زمان حضانت برعهده کیست؟ آیا اگر پدر در قید حیات نباشد یا توانایی پرداخت نداشته باشد پرداخت نفقه کودک بر عهده مادر است؟

نفقه در حالیکه والدین باهم و در کنار فرزند هستند یا به هر جهت اعم از متارکه یا قهر و… جدا از هم زندگی می‌کنندبرعهده چه کسی می باشد؟ در صورت عدم پرداخت نفقه چه اقدامی میبایست انجام داد؟ عدم پرداخت نفقه جرم است؟ پرداخت نفقه کودک تا چه سنی است؟

بر همین اساس  وکیل خانواده سعی دارد در خصوص نفقه کودک، در زمانی که فرزندیا فرزندان از پدر و مادر و یا هر دو جدا زندگی نموده ویا اگر یکی یا هردو نفر (والدین )فوت کنند را بصورت جامع بررسی نماید و شما را با مواد قانونی و نظریات مشورتی صادره از قوه قضاییه در خصوص نفقه فرزندان و نحوه اقدامات آگاه  کند.

نفقه کودک

منظور از نفقه کودک چیست؟

نفقه کودک حقوقی است که قانون اهمیت ویژه‌ای به آن داده است. لذا در این مقاله مواد مربوط به نفقه کودک را بیان نموده و سپس ضمانت اجرای ممانعت از این حق را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نفقه در دوران حضانت

نفقه چیست نفقه کودک شامل مسکن خوراک لباس و نیازهای درمانی می‌باشد.   طبق ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی بر عهده پدر می‌باشد . حال چه   پدر حضانت را بر عهده داشته و یا اینکه بر عهده مادر یا اشخاص دیگری باشد.

  • در همین ماده اشاره شده که در صورت فوت پدر یا عدم توانایی او در پرداخت نفقه فرزندش این تکلیف به عهده پدربزرگ یا جد یا اجداد پدری می‌باشد ، که در صورت عدم توانایی این افراد یا نبود آنها تکلیف پرداخت نفقه بر عهده مادر می‌باشد.

حال آنکه مادر در قید حیات نباشد و یا اینکه توانایی پرداخت مخارج زندگی فرزند را نداشته باشد . مخارج مذکور برعهده اجداد یا جدات مادری و یا جد پدری کودک می‌باشد.

آیا پرداخت نفقه تا زمان رشد می‌باشد؟

طبق ماده ۱۱۹۷ قانون مدنی پرداخت نفقه کودک تا سن رشد نیست.بلکه پس از آن هم اگر فرزند منبع مالی نداشته و نتوانست معیشت خود را فراهم کند.   پدر و اشخاص نام برده در صورت داشتن توانایی مالی ملزم به پرداخت هزینه‌های فرزند کبیر می‌باشد.

نفقه فرزند بالای 18 سال

  • نفقه دختر مادادم تا زمانی که ازدواج کند به او تعلق خواهد گرفت. اگر ازدواج کند و مطلقه گردد و یا همسرش فوت کند در صورت نداشتن مستمری   . نفقه به او تعلق میگیرد. پدر یا افراد نامبرده در مقاله موظف به پرداخت آن می‌باشد
  •  شرط تعلق گرفتن  نفقه به فرزند پسر بعد از سن بلوغ این است که درحال تحصیلات عالیه باشد. یا محجور بوده( با نظر پزشک قانونی )  و با کار کردن نتواند نیازهای معیشتی خود را برطرف نماید.

سوالی که در این بخش مطرح می‌شود این است که آیا مقدار نفقه یک بار توسط دادگاه تعیین می‌گردد؟ایا با تغییر مقدار نفقه کودک  شرایط و نیاز او، می‌توان تقاضای افزایش میزان نفقه را نمود؟

زمانیکه به درخواست مادر در خصوص فرزندان صغیر یا به درخواست فرزند رشید،حکم به پرداخت نفقه صادر گردد. همیشه جای نگرانی است که آیا با گذشت زمان و تغییر شرایط نیز صرفا مبلغ تعیین شده در دادنامه پرداخت می‌گردد؟

مراجعه کنندگانی در مجموعه وکلای خانواده داشته‌ایم که حدود پنج سال و گاها بیشتر طبق دادنامه صادره نفقه دریافت و با افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های ضروری زندگی،دچار سختی و مشقت شده‌اند افرادی که متاسفانه از حقوق قانونی خود مطلع نمی‌باشند.

شایان ذکر است در این موارد و بنا به درخواست ذینفع، مرجع قضایی وارد رسیدگی شده و بنا به ضرورت و اخذ نظر کارشناس اقدام به افزایش مبلغ نفقه می‌نماید.

نفقه کودک

مجازات عدم پرداخت نفقه

در صورت عدم پرداخت نفقه کودک  قانونگذار بین 6ماه تا 2سال حبس در نظر گرفته است. در قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۹۱ نیز میزان حداکثر مجاز را 6 ماه  تعیین نموده. باید دانست که عدم پرداخت نفقه می‌تواند باعث مجازات حبس گردد که البته جزء جرائم قابل گذشت می‌باشد.

نحوه اقدام به طرح دعوا  توسط فرزند و یا فردی که نگهداری فرزند را برعهده دارد

در صورتی که به هر دلیلی پدر یا افراد نامبرده که مکلف به پرداخت نفقه کودک هستند از این وظیفه سرباز زنند فرزند یافردی که نگهداری کودک را برعهده دارد می‌تواند طبق مراحل زیر اقدام به طرح دعوا نماید:

۱- تنظیم متن شکایت (که توصیه می‌گردد از یک وکیل مجرب جهت تنظیم متن کمک گرفته شود) با تاکید بر اخذ نظریه کارشناس  برای تعیین میزان نفقه

۲ -ثبت از طریق دفاتر خدمات قضایی( نحوه ثبت در دفاتر خدمات قضایی)

۳- پیگیری از طریق دادسرا یا شورای حل اختلاف که در این مورد موضوع کیفری می‌باشد و برای طرح آن حتما از وکیل کمک بگیرید.

سوالات متداول :

در صورت فوت پدر نفقه فرزندان توسط چه شخص یا اشخاصی پرداخت  خواهد گردید؟ اجداد پدری فرزند

چه مدارکی جهت ثبت دادخواست مطالبه یا افزایش نفقه نیاز می‌باشد؟ شناسنامه فرنده متن دادخواست، در صورتیکه دادنامه تعیین مبلغ نفقه که سالهای گذشته صادر گردیده است.

چنانچه در این خصوص نیاز به مشاوره یا ثبت دادخواست توسط وکیل داشتید می‌توانید با ارتباط با وکلای خانواده  در سریعترین زمان بهترین نتیجه را دریافت کنید وکلای خانواده قدم به قدم تا نتیجه  همراه شما هستند.

0

امتیاز کاربر: 4.55 ( 1 نتایج)

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. Im very pleased to find this site. I need to to thank you for ones time for this particularly fantastic read!! I definitely really liked every part of it and I have you bookmarked to see new information on your site.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا